Áldjon meg az Isten és Szent Patrik! – hangzik a szokássá lett köszöntés.
Ünnepéről az 5. század óta tudunk. A római naptárba 1631-ben vették föl, március 17-re.
Áldjon meg az Isten és Szent Patrik! – hangzik a szokássá lett köszöntés.
Ünnepéről az 5. század óta tudunk. A római naptárba 1631-ben vették föl, március 17-re.
Az írek világszerte megünneplik Szent Patrik napját, akiről úgy tartják, hogy ő hozta el Írországba a kereszténységet, és ő volt az is, aki kiűzte a kígyókat a szigetről. A kígyók a gonosz megtestesítői, akiket Szt. Patrik egyetlen szavával a tengerbe kergetett. Miatta lett a lóhere az írek jelképe.
Az első Szent Patrik napi parádét nem Írországban rendezték, hanem az Egyesült Államokban, az ír katonák, akik az angol seregben szolgáltak, 1762. március 17-én keresztülmeneteltek New York City-n. A zene és a parádé segített az ír katonáknak emlékezni az ír gyökereikre, és egymásra találtak azok az írek akik az angol seregben szolgáltak. A parádé olyan jól sikerült, hogy azóta is minden évben megrendezik.
Egyes források szerint 387.–ben Britanniában született. Írországban halt meg 493. március 17-én. 16 éves korában az országba betörő fosztogatók hurcolták magukkal Írországba, és adták el egy Antrim megyei uraságnak, Milchunak. Hat éven keresztül pásztorkodott, ezalatt tökéletesen elsajátította a helyi nyelvet, valamint mivel Milchu egy druida főpap volt megismerte a druida vallást is. Ezeknek nagy hasznát vette, amikor később hittérítőként tért vissza.
Hat év után megszökött, és visszahajózott Skóciába, ahol az egyház szolgálatába állt. Európa számos kolostorában tanult, pap, később püspök lett. I. Celestine pápa Írország megtérítésével bízta meg.
Patrik írországi missziója páratlanul sikeres volt. Nemcsak a törzsfőket nyerte meg, hanem magát a népet is, amelyet a sziget legeldugottabb zugaiban is fölkeresett. Az írek részéről szokatlan készséggel találkozott. Ennek a ténynek köszönhető, hogy Írország kereszténnyé válása vértanúk nélkül ment végbe.
„Isten a tanúm, hogy közülük egyet sem tévesztettem meg, de nem is volna értelme Isten vagy az Egyház kedvéért félrevezetni valakit, hiszen akkor a hitjelölteket magam ellen ingerelném, magunkat (misszionáriusokat, papokat és keresztényeket) üldözésnek tenném ki és vétkemmel ártanék az Úr nevének.''-írja egyik fennmaradt levelében.
A legenda szerint, nem sokkal azután, hogy Szt. Patrik megérkezett Írországba, tüzet gyújtott a Slane nevű városka melletti dombon, mintegy közhírré téve, hogy mostantól az Úr igéje uralkodik a sziget felett. A helyi királynak több sem kellett, elküldte az embereit, hogy beszéljenek Patrik fejével, mivel ezen a földön ő az úr, és nem engedélyezi, hogy ilyen jöttmentek tüzeket gyújtsanak az uradalma területén. A druidák azonban figyelmeztették a királyt, hogy bánjon csínján Szt. Patrikkal, mert az ő hatalma túl fogja élni az ír uralkodókat. Szt. Patrik a királynak a mára már jellegzetes szimbólummá vált 3 levelű lóherét használta segítségül, hogy a Szentháromság mibenlétét elmagyarázza. Egy-egy levél jelképezte az Atya, a Fiú és a Szentlélek hármasságát egy létben egyesülve, vagyis egy szárban ízesülve.
A király ezek után engedélyezte Patriknak a térítést, sőt, egyik embere megtérve, Slane első püspöke lett. Ennek emlékére a helyi pap minden Nagyszombaton tüzet gyújt a dombon. A dombtetőn álló temető szélén egy fehér, viharvert Szt. Patrik szobor tekint szét ma is a vidéken.
A férfiak e napon zöld rekettyelevelet tűznek a kalapjukra, mely tüskés, sárga virágot hozó, örökzöld cserje a kopár legelők Európa-szerte honos hajtása. A kelta múlt e jeles növénye a tavaszt, a Napot szimbolizálja, továbbá zsenge, puha tüskéi az írek nemzeti jószágának, a birkának eledele. A levágott tüskés rekettyeág Patrik kezében a pogányok ostora, mely Jézustól kapott bottal, a legenda szerint a mérges kígyókat űzte el a zöld szigetről, azaz Írországból.
A mesék világát idézi továbbá a kis erdei manó, Leprechaun, arany gombos zöld ruhában és zöld kalapban, akinek legendáját még ma is számon tartják. A szerencsés, aki megpillantja, és nem téveszti szem elől a figurát, azt elvezeti egy kannányi arany lelőhelyéhez.
Írország lett az első ország az Alpoktól északra, amely saját egyházi nyelvet és irodalmat fejlesztett ki. Mindössze néhány alapfogalmat vettek át a latinból, amelyek hiányoztak az írből, és a 8. századra Írország védőszentje lett.
még egy kis ízelítő: itt
forrás:http://www.irishfeet.hu/unnep/h_stpatrick.html