Mezzo 2

Dórémi átköltözött

Dórémi átköltözött

Muki

2009. február 15. - Dórémi

A Mecseki Kisvasút

A kisvasút 1962-ben épült az ország több városában már üzemelő úttörővasutak mintájára a Pécs Város tulajdonát képező parkerdőben „az ifjúság nevelése, kulturált szórakoztatása” céljából. A pályát a lehetőségekhez képest kanyargósra építették. A pálya rövidsége miatt a két végállomás (Állatkert és Dömörkapu) között köztes megállóhely nincs. A vasút 1990 óta családi vállalkozásként üzemel.

 

A Mecseki Kisvasúton közlekedő szerelvény

A vasúton egy C-50 típusú mozdony üzemel, 4509 pályaszámmal. Ez a mozdony Balatonfenyvesről 1962. augusztus 1-jén került Pécsre. 3 db nyitott, tetővel ellátott személykocsit használnak.

A város dolgozói 1961-ben társadalmi munkában építették fel a pécsi Vidámparkot, amely az elmúlt évtizedekben több generációnak nyújtotta a felhõtlen kikapcsolódás élményét. Az elmúlt másfél évtizedben viszont nem jutott forrás a felújításra, ezért az idõközben korszerûtlenné vált játékok egyre rosszabb állapotba kerültek.

 

Vidámpark klub hírei

Vidámpark helyett ökopark

2007-11-05 21:31 | SZABÓ ILDIKÓ | 0 hozzászólás

 

Ökopark létrehozását tervezi a város a mecseki Vidámpark területén. A környezetvédelmi interaktív kiállításoknak helyet adó park kezdetben a meglévő vidámparki funkcióhoz párosulna, majd hosszú távon fektetnének egyre nagyobb hangsúlyt a természetvédelmi funkciókra.

 

A város dolgozói 1961-ben társadalmi munkában építették fel a pécsi Vidámparkot, amely az elmúlt évtizedekben több generációnak nyújtotta a felhőtlen kikapcsolódás élményét. Az elmúlt másfél évtizedben viszont nem jutott forrás a felújításra, ezért az időközben korszerűtlenné vált játékok egyre rosszabb állapotba kerültek. A helyzet tavaly év végén ért meg arra, hogy a Közgyűlés Ifjúsági és Civil Kapcsolatok Bizottsága - Dr. Kunszt Márta alpolgármester kezdeményezésére - úgy határozzon, hogy elkészítteti a 4,5 hektárnyi területen, a Duna-Dráva Nemzeti Parkban található vidámpark hasznosítási koncepcióját. A Környezetünkért Közalapítvány és egy tanácsadó cég együttműködésében elkészült 12 oldalas tanulmány sem a terület értékesítését, sem a jelenlegi tevékenység folytatását nem tartja megfelelőnek, helyettük inkább egy ökopark kialakítását javasolja. Gerentsér Gábor, a Környezetünkért Közalapítvány titkára elmondta: olyan színvonalas szabadidőpark kialakítását képzelték el, amelyben az egész család hasznosan tudja eltölteni szabadidejét. Ebbe az interaktív természettudomány háza mellett az Európai Unió valamennyi tagországának környezetvédelmi szempontból történő bemutatását célzó Europark, vagy a különböző szabadtéri bemutatók is beletartoznak majd az elképzelések szerint. Utóbbiak között egyébként a háztartásban megvalósítható környezetbarát technikák vagy a megújuló energiaforrások bemutatása, esetleg különböző természetvédelmi jellegű rendezvények lebonyolítása képzelhető el. A jelenlegi vidámpark épületei megmaradnának: részben kiállítóhelyként, részben pedig egy nyári táborok, illetve bentlakásos erdei iskolák otthonául szolgáló szálláshelyként hasznosítanák azokat. Dr. Tóth Bertalan, az Ifjúsági és Civil Kapcsolatok Bizottságának elnöke kérdésünkre elmondta: a bizottság legutóbbi ülésén úgy határozott, hogy a Város- és Környezetfejlesztési Bizottság elé tárja a koncepciót, amelyet abban az esetben, ha megfelel a terület szabályozási tervének - a közgyűlés fogadhat el. A koncepció hosszú távú megvalósulással számol, amelynek oka az, hogy az ökopark kialakítása milliárdos tétel. A program megvalósítását segítheti elő az, hogy az elképzelés bevonható az "ökováros-ökorégió" programba, amelyhez akár Európai Uniós forrásokat is igénybe vehet a város, amely a hazai pályázati támogatások igénybevétele mellett magántőke bevonásával is számol az ökopark kialakítása során.

Forrás: Pécs.hu

 

Pécsi gyerekek nagy örömére 1962. augusztus 20-án adták át a társadalmi munkában épült Mecseki Kisvasutat.

Azóta folyamatosan üzemel. Sokszor sokan keltették hírét megszűntének, pedig télen-nyáron szállítja, szállította utasait. Nyáron hétfő kivételével minden nap, ősszel és tavasszal szombat, vasárnap. Most, télen, a hétközi szundikálás után vasárnaponként vidáman fütyörészik a Mecsek lankái között. Minden kis utas legnagyobb örömére.
"Kevés embernek kell bemutatni dél-nyugat Magyarország legnagyobb városát, Pécset. A várost, mely a Mecsek árnyékában nőtte ki magát az elmúlt több mint 6 ezer évben. Ahhoz, hogy a kisvasút születésének a tanúi legyünk egy jó nagyot kell ugornunk az időben. 1960-an augusztusában nyílt meg a város Állatkertje, melyet a város lakói áldozatos, egy évi munkájukkal hoztak létre. Az állatkertért szinte mindenki tett valamit, a diákok, az üzemek, a város vezetői, egyszóval mindenki. Ez 130 ezer munkaórát jelentett. Az állatkert specialitása a kutyafajták, a kisragadozók valamint a vidrák. De láthatjuk a kedvenc állatainkat is (macik, zebra, tigris stb). Most hogy megismertük az egyik végállomást, kell még egy, ez pedig nem más mint a vidámpark. Ezt 1961-ben kezdték el építeni szintén a városlakók. A 60-as, 70-es években a látogatók száma meghaladta a 158 ezret! A kisvasútat szintén társadalmi munkában építették 1962-ben, de képviseltette magát a MÁV Pécsi igazgatósága is. A 570 méteres (Magyarország legrövidebb (még működő) kisvasútja) pályát úgy építették direkt, hogy minél ívesebb, kanyargósabb legyen. A vonalra a megszüntetett dalmandi kisvasútról érkezett egy C-50-es. Ezen kívül három darab, fedett személykocsi tartozik még az állományhoz."
A vasút mozdonya egy igazi ritkaság, egy asszimetrikus C-50-es, amiből csak pár darab épült, a másik megmaradt példány a Debreceni Vidámpark kisvasútján közlekedik. A mozdonyt a Dombóvári Gazdasági Vasút műhelyében újították fel a Gyermekvasút számára ahol 1986-ban D5 jelű felujítást kapott. Ugyanitt készültek, szintén társadalmi munkában a kisvasút személykocsijai is. 

A bejegyzés trackback címe:

https://mezzo2.blog.hu/api/trackback/id/tr858231046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása